Interndebitering

"det handlar om att du köper en vara som du märker med en teoretisk, oftast felmärkt prislapp, och varje gång du använder grejen så måste du betala, igen."
Min far har suttit och predikat politik vid middagsbordet, idag var ämnet interndibitering. Han tycker hela systemet är helt sjukt, att man till exempel inom sjukvården kan neka någon att bli röntgad för att det kostar för mycket pengar, när man redan har köpt röntgenmaskinen. Eller som han förklarade för mig:
"tänk dig att vi köper en ny diskmaskin, sen så installerar vi den och gör den klar för användning. DÅ bestämmer vi oss för att varje gång någon använder diskmaskinen så ska den personen betala tio kronor i en burk. Pengar som vi sen inte får flytta ur huset utan måste använda här. Då skulle alla diska för hand och få kännslan av att man sparat tio kronor. Men det man då skulle göra är att använda den tian till godis..."
Jag älskar hans sätt att prata så jag förstår. Jag förstår det sjuka. Men jag förstår också principen av det hela. Tanken. För plötsligt kunde man få två saker, en oanvänd diskmaskin, och godis. Eller?
"Ett system som passar för ett dataprogram som passar ekonomer. För att sen på papperet blir det vinns och en Jävla Personalfest. Folk går arbetslösa för denna saks skull. jag förstår inte att ingen protesterar."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0