Älg Jakt


Åter igen dags för skogens konung att hålla sig borta. Åter igen dags för ledighet åt alla jägare. Återigen ska barnen kläs på och tas med ut i skogen, nu ska jägarn visa hur man dödar älg. Viktigt viktigt.
Jag förstår mig inte på det där med älgjakt. Vilken är vitsen? Knappast spännande, det kommer ju inte älg så ofta som det borde för att kallas kick. Sitta å frysa röven av sig på ett älgpass, dricka kaffe tills du får diaré och sova obekvämt med halva jaktlaget i sked. Döda, Skära upp, stycka, hänga, frysa, äta. Jaga. Ska det kallas sport? Bära tunga vapen över halva skogen, för att gå hem lika tomhänt som du kom, eller i värsta fall, med en hund mindre. Hörde att en jägare dessutom antagligen dödats av en björn också. Känns ju stabilt att ränna i skogen med livet som insatts. (Undra hur mycket jägaren och dennes hund hotade björnen?) Sen är det ju såklart det årliga avslutet som lockar lite mer. Alla gubbar super sig stenpackade och kommer hem till sina fruar med köttsår, haltben och blåmärken. Men  Älgjakten är värt allt. Eller?
Mina egna erfarenheter innom området är dock inte så stora. Min enda egna upplevelse i älgpass är av helt annan natur.

image68

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0